Spis treści
Czym jest kolektor dolotowy, jak go wyczyścić i jakie są objawy jego uszkodzenia?
Prawidłowa praca silnika jest zależna od tego, czy zostanie do niego doprowadzona odpowiednia ilość mieszanki paliwowo powietrznej. Właśnie za to odpowiada kolektor ssący. Objawy jego awarii są bardzo charakterystyczne, gdyż występuje wtedy zaburzona praca jednostki napędowej, która jednak może objawiać się na różne sposoby. Dowiedz się, czym jest kolektor dolotowy, jak wyczyścić kolektor dolotowy, a także, jakie są objawy uszkodzonego kolektora ssącego. Sprawdź również, czy naprawa tego elementu jest trudna i kosztowna.
Kolektor ssący – za co odpowiada?
Kolektor ssący jest elementem odpowiedzialnym za doprowadzenie do silnika paliwa lub mieszanki paliwowo-powietrznej. Jest ona odprowadzana z kanału dolotowego bezpośrednio do cylindrów silnika. W większości modeli aut jest on także połączony z innymi elementami auta, takimi jak chłodnica silnika, czy nagrzewnica. Sam kolektor dolotowy jest długim przewodem, który zawsze wykonuje się z wytrzymałego metalu lub tworzywa sztucznego. Stosując metal, producenci wykorzystują aluminium. Jest podłączony bezpośrednio do silnika. Każdy producent stosuje nieco inną konstrukcję tego elementu. Mogą w nim występować dodatkowe klapy usprawniające cały proces. Kolektor ssący ma ogromny wpływ na prawidłową pracę silnika, a także jego osiągi, przez co często jest modyfikowany przez kierowców ze sportowym zacięciem.
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Kolektor ssący
DR.MOTOR AUTOMOTIVE Króciec, kolektor dolotowy
METZGER Kolektor ssący
z elementem nastawczym, z uszczelnieniami
PIERBURG Rura wlotowa, zasilanie powietrzem
PIERBURG Kolektor ssący
Kolektor ssący w autach posiadających silnik z wtryskiem pośrednim jest odpowiedzialny za powstawanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli zaś dany model jest wyposażony w zawór EGR to właśnie w kolektorze ma miejsce mieszanie się powietrza ze spalinami (recyrkulowanymi). Kolektor dolotowy dzieli strumień mieszanki paliwowo-powietrznej i dostarcza go do wszystkich cylindrów. Wszystkie przewody kolektora znajdują się w jednej obudowie.
Kolektor ssący – objawy awarii
Kolektor ssący – objawy awarii mogą być bardzo zróżnicowane. Co prawda żywotność kolektora jest w większości modeli dość wysoka, jednak ten element także się zużywa. Tym, co kierowca zauważy na początku, są falujące obroty i nierówna praca silnika. Często ma to miejsce na biegu jałowym, ale podczas jazdy również będzie dochodziło do wahania obrotów. Uszkodzony kolektor ssący objawy zawsze daje w postaci utraty mocy. Nie zawsze będzie to zauważalne, zwłaszcza dla niedoświadczonego kierowcy, jednak jeśli awaria będzie poważna, auto może stracić większość mocy do tego stopnia, że jazda nim będzie praktycznie niemożliwa. W nowszych autach, gdy kolektor dolotowy będzie uszkodzony, powinna zaświecić się kontrolka silnika. Zapchany kolektor ssący objawy może jednak dawać na tyle niewielkie, że będą trudne do zauważenia. Jeśli jednak już dojdzie do falowania obrotów lub utraty mocy, należy udać się do warsztatu. Tego typu problemy można łatwo zdiagnozować, podpinając sprzęt diagnostyczny do komputera pokładowego auta.

Uszkodzony kolektor ssący – objawy i przyczyny
Zapchany kolektor ssący objawy często daje dość powoli. Jest to częste zjawisko, jednak nie prowadzi do uszkodzenia tego elementu. Wynika to z nawarstwienia się tak zwanego nagaru w poszczególnych elementach kolektora. Są to niedopalone resztki paliwa i oleju. Blokuje to jego pracę nawet całkowicie, a to sprawia, że auto traci moc. Jest to proces całkowicie naturalny i trudno go uniknąć, więc warto mieć odpowiedni środek do czyszczenia silnika i układu paliwowego. Regularne czyszczenie powinno zapobiec problemom, a często wizyta w warsztacie nie będzie oznaczała konieczności wymiany kolektora ssącego – czyszczenie może wystarczyć.
Objawy zapchanego kolektora dolotowego to nie jedyny problem. Często okazuje się, że winowajcą jest uszczelka – to najczęstsza przyczyna nieprawidłowej pracy tego komponentu. Powoduje to, że do środka dostaje się dużo powietrza, a to całkowicie zaburza pracę silnika. Pęknięty kolektor ssący objawy może dawać podobne. W takiej sytuacji trzeba się udać do warsztatu. Uszczelki kolektora ssącego często będzie można wymienić bez wymiany całego elementu.
NTY Kolektor ssący
z uszczelnieniem
BUGIAD Kolektor ssący
z uszczelnieniami, bez elementu nastawczego
BLUE PRINT Króciec, kolektor dolotowy
VAICO Kolektor ssący
bez elementu nastawczego, z uszczelnieniami
LCC Kolektor ssący
z uszczelnieniami
Jak wyczyścić kolektor dolotowy?
Pozostaje pytanie, jak wyczyścić kolektor dolotowy. Można to zrobić, rozkręcając cały element, choć jest to dość problematyczne. Często wymaga to bowiem nawet wyjęcia silnika i rozłożenia kolektora na części. Istnieją jednak specjalne preparaty, które umożliwiają nawet samodzielne oczyszczenie kolektora. Są przeznaczone do zaaplikowania i rozprowadzenia po kolektorze. Wystarczy korzystać z nich według zaleceń producenta.
Kolektor dolotowy – koszty naprawy
Sam kolektor ssący jest bardzo kosztownym elementem, więc czyszczenie jest bardziej opłacalne. Zapchany kolektor ssący objawy może przestać dawać po prostym czyszczeniu, które w warsztacie nie powinno kosztować więcej, niż kilkaset złotych. Zawsze trzeba jednak przeprowadzić rzetelną diagnostykę, żeby dojść do przyczyny problemu. Jeśli okaże się, że będzie trzeba wymienić uszczelkę, kwota będzie nieco wyższa. Co prawda sama uszczelka nie jest droga, jednak jej wymiana może wiązać się ze sporą ilością pracy przy rozkręcaniu całego elementy. Po wyczyszczeniu kolektora dolotowego auto powinno spalać mniej paliwa, co pozwoli nie tylko przywrócić pierwotne osiągi, ale też nieco oszczędzić.