Spis treści
Dlaczego sprzęgło się ślizga?
Wydaje ci się, że twój pojazd przyspiesza wolniej niż zwykle oraz trudniej pokonuje pagórki? Nie śpiesz się, żeby szukać wad w zapłonie lub układzie paliwowym: jeśli tym objawom towarzyszy luz pedału sprzęgła i nieprzyjemny zapach spalenizny w kabinie pasażerskiej od czasu do czasu, problemem jest najprawdopodobniej ślizganie się sprzęgła. Wyjaśnimy ci, dlaczego to ma miejsce i jak tego uniknąć.
Jaka jest budowa sprzęgła samochodowego?
System ma za zadanie płynnie sprzęgać się i odsprzęgać z silnikiem i przekładnią w odpowiednich momentach: przy zmianie biegów, wyłączeniu i hamowaniu. Dzisiaj najpowszechniej używane jest sprzęgło cierne, gdzie moment obrotowy jest przekazywany dzięki sile tarcia. Kluczowymi elementami jednostki są:

- Układ docisku sprzęgła. Składa się z tarczy dociskowej, pokrywy i sprężyny membrany. Pokrywa jest sztywno przyśrubowana do silnika. Specjalne sprężyny są używane do łączenia pokrywy i tarczy dociskowej. Kiedy sprzęgło jest włączone, są skompresowane; kiedy jest wyłączone, są zwalniane i odciągają tarczę dociskową od tarczy sprzęgła. Tarcza dociskowa jest aktywowana za pomocą sprężyny membrany. Kiedy sprzęgło jest włączone, jego sprężyna talerzowa jest w stanie spoczynku, a wewnętrzna część dociska płytę dociskową, która z kolei dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego silnika.
- Tarcza sprzęgła. Ulokowana pomiędzy silnikiem i tarczą dociskową. Jest to metalowa tarcza z okładzinami ciernymi zamocowanymi za pomocą nitów. Wewnętrzna średnica jej piasty jest połączona z klinami do wału wejściowego skrzyni biegów. Płynna zmiana biegów i tłumienie wibracji są zapewnione przez sprężyny tłumika. Kiedy sprzęgło jest włączone, część jest dociskana do koła zamachowego, co zapewnia przekaz momentu obrotowego z silnika do skrzyni biegów.
- Łożysko wyciskowe. Jest ulokowane na osi obrotowej jednostki. Jest przeznaczone do aktywowania sprężyn tłumika. W niektórych pojazdach używane jest łożysku typu “pull”.
- Dźwignia wyłączająca. Należy do połączenia sprzęgła i zapewnia ruch łożyska.
System działa następująco: kiedy pedał jest naciskany, dźwignia wyłączająca uruchamia się przez połączenie, dociska łożysko wyciskowe, przesuwając je wzdłuż osi obrotowej w stronę koła zamachowego. Łożysko wyciskowe aktywuje sprężynę membrany, która będąc skompresowaną, jest zatrzymywana przed powierzchnią tarczy dociskowej. Sprężyny są zwalniane i przy odwijaniu, odciągają tarczę dociskową od tarczy sprzęgła. Tarcza sprzęgła porusza się w stronę przeciwną do powierzchni koła zamachowego. Moment obrotowy nie jest już przekazywany.
Ślizganie się sprzęgła: gdzie leży problem
Prawidłowe działanie systemu zależy od mocy tarcia pomiędzy tarczą sprzęgła i kołem zamachowym. Jeśli współczynnik tarcia zmniejsza się z jakiegoś powodu, połączone powierzchnie zaczynają się ślizgać, a moment obrotowy nie jest całkowicie przekazywany z silnika do skrzyni biegów. W wyniku tego, przyspieszenie pojazdu do pewnej prędkości wymaga więcej czasu, a jego wydajność się pogarsza. Pokonywanie wzgórz i pagórków także staje się trudniejsze, jako że moc przekazywana do wału skrzyni biegów nie jest wystarczająca do poruszania pojazdem.
5 najpopularniejszych powodów ślizgania się sprzęgła

- Zużyte, uszkodzone okładziny cierne i powierzchnia tarczy. Przesadnie zużyte okładziny cierne z powodu zmniejszonej grubości nie są wystarczająco mocno dociskane do powierzchni koła zamachowego. Moc mechanizmu sprzężenia nie jest wystarczająca, żeby zapewnić odpowiednie połączenie elementów. Zdeformowane okładziny są nierówno dociskane do koła zamachowego.
- Naoliwienie okładzin ciernych. Przyczynia się do zmniejszania ich chropowatości. Z powodu niskiego współczynnika tarcia, przylegające elementy ślizgają się.
- Osłabiona lub uszkodzona sprężyna membrany. Jeśli elastyczność sprężyny zmniejszyła się, nacisk wywierany na tarczę sprzęgła poprzez dociskanie pedału będzie niewystarczający, żeby uruchomić jednostkę.
- Wada połączenia sprzęgła. Rozciągnięty kabel, uszkodzona dźwignia w pojazdach z mechanicznym sprzęgłem, opuchnięcie gumowych części lub utrata szczelności elementów w pojazdach z hydraulicznym urządzeniem uruchamiającym może także powodować ślizganie się sprzęgła, jako że wysiłek ciśnieniowy na sprężynie membrany nie jest wystarczający, żeby zapewnić połączenie przylegających części.
- Uszkodzony lub zużyty mechanizm kompensacyjny. Z powodu wady pierścienia regulacyjnego lub widełek sprzęgła, regulacja sprężyny staje się niemożliwa. To zmniejsza ciśnienie utrzymywane na niskim poziomie na tarczy dociskowej.
6 zaleceń, które pomogą zapobiec ślizgania sprzęgła
- Spróbuj wymieniać części w zestawie. Średnia żywotność tarczy dociskowej i tarczy sprzęgła, sprężyny membrany i łożyska wyciskowego jest mniej więcej taka sama, około 100 000-150 000 km przebiegu. Dlatego, żeby układ działał tak długo, jak to możliwe, zawsze wymieniaj części w zestawie.
- Sprawdź szczelność części i układów pojazdu. Niskiej jakości lub uszkodzone uszczelki silnika i przekładni, wyciek oleju z uszczelki oleju wału wejściowego lub uszczelki wału korbowego, utrata szczelności hydraulicznego urządzenia aktywacyjnego są powodami natłuszczania okładzin ciernych.
- Wybieraj części w zależności od stylu jazdy. Standardowe sprzęgło z okładzinami ciernymi wykonanymi z materiału kompozytowego będzie odpowiednie do spokojnej i płynnej jazdy. Mają optymalny współczynnik tarcia, niską temperaturę działania i są niedrogie. Jednakże, sportowy samochód powinien być raczej wyposażony w specjalne sprzęgło zaprojektowane do dużych obciążeń. Jego okładziny są wykonane z materiałów z dodatkiem węgla i kevlaru oraz z mieszanki miedzi, aluminium, żeliwa i ceramiki. Te wytrzymują znacznie wyższe temperatury, mają zwiększoną odporność na zużycie i są odpowiednie do agresywnej jazdy.
- Sprawdź regulację skoku pedału. Niewystarczający skok pedału sprawia, że sprzęgło w pełni się nie włącza. To powoduje przyspieszone zużycie okładzin ciernych i może być powodem przegrzewania się i wypaczania tarczy sprzęgła.
- Zawsze używaj płynów roboczych zalecanych przez producenta. Nie mieszaj płynów, które mają różny skład. Agresywne związki tworzące się w wyniku mieszania, lub elementy zawarte w danej klasie płynów mogą być destrukcyjne dla hydraulicznego siłownika sprzęgła.
- Stosuj się do następujących zasad podczas używania sprzęgła:
- przy sprzęglaniu, najpierw rozluźnij ciśnienie na pedale, tak żeby samochód uruchomił się i zaczął powoli poruszać, po czym przytrzymaj je w pół-wciśniętej pozycji przez 2-3 sekundy i dopiero później zupełnie zwolnij;
- nie włączaj sprzęgła przy wysokich obrotach;
- jadąc w dół stromego wzgórza, włącz pierwszy bieg, od czasu do czasu naciskając pedał hamulca, żeby uniknąć przegrzania części;
- przy wydostawaniu się z trudnych obszarów drogowych, na przykład, z kałuży, ze śniegu lub błota, używaj holownika, jeśli to możliwe;
- podczas jazdy, nie trzymaj stopy na pedale sprzęgła, żeby uniknąć nieumyślnego naciskania;
- nie przeładowuj swojego pojazdu, zwłaszcza podczas jazdy po niskiej jakości nawierzchniach: to znacznie zwiększa obciążenie na układzie.

Konkluzja. Ślizganie sprzęgła jest powszechną wadą, która czyni jazdę nie tylko niekomfortową, ale także niebezpieczną. W większości przypadków właściciel auta może zapobiec tym problemom. Po prostu kupuj wysokiej jakości części i stosuj się do powyższych zaleceń.
Przydatny filmik na ten temat: