• SHOP
  • CLUB
Wypróbuj konto Premium
0
Mój garaż
Dodaj pojazd
0
Artykułów #
0,00 zł
Twój koszyk jest pusty

Łożysko oporowe sprzęgła: objawy awarii i wymiana

Spis treści

  1. Czym jest łożysko oporowe sprzęgła?
  2. Najczęstsze objawy uszkodzonego łożyska oporowego
  3. Jak rozpoznać zużyte łożysko oporowe?
  4. Zużyte łożysko oporowe sprzęgła – czy można jeździć?
  5. Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego sprzęgła?
  6. Dlaczego po wymianie sprzęgła słychać łożysko oporowe?
  7. Jak zapobiegać awarii łożyska oporowego?
  8. Podsumowanie
  9. FAQ – najczęściej zadawane pytania
    1. Czy uszkodzone łożysko oporowe może uszkodzić skrzynię biegów?
    2. Czy można samodzielnie wymienić łożysko oporowe?
    3. Czy łożysko oporowe zużywa się szybciej w mieście?
    4. Jak sprawdzić, czy łożysko oporowe jest uszkodzone?
    5. Czy wymienia się samo łożysko, czy cały zestaw sprzęgła?

Zastanawiasz się, skąd bierze się dziwne huczenie podczas wciskania sprzęgła? Doświadczasz trudności z płynną zmianą biegów lub pedał sprzęgła działa inaczej niż zwykle? Winowajcą może być łożysko oporowe – nieduży, ale kluczowy element układu sprzęgłowego. W tym artykule znajdziesz kompletne kompendium wiedzy: od objawów i przyczyn awarii, przez koszty wymiany, aż po praktyczne porady, jak zapobiegać usterkom. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas, pieniądze i uniknąć awarii w trasie – czytaj dalej.

RIDEX 48R0020 Łożysko oporowe
Ocen - 7
Informacja o towar
  • RIDEX: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 48R0020
  • Nasza cena: 40,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
RIDEX Łożysko oporowe
Numer artykułu: 48R0020
40,99 zł
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
RIDEX 48R0019 Łożysko oporowe
Ocen - 3
Informacja o towar
  • Masa [g]: 87
  • Średnica [mm]: 60,8
  • Szerokość 1 [mm]: 29,7
  • Średnica wewnętrzna 2 [mm]: 26,15
  • RIDEX: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 48R0019
  • Nasza cena: 40,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
RIDEX Łożysko oporowe
Numer artykułu: 48R0019
40,99 zł
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
RIDEX 48R0029 Łożysko oporowe
Ocen - 2
Informacja o towar
  • RIDEX: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 48R0029
  • Nasza cena: 48,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
RIDEX Łożysko oporowe
Numer artykułu: 48R0029
48,99 zł
Cena za sztukę
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
JP GROUP 1130150100 Tarcza zwalniająca, sprzęgło
Ocen - 3
Informacja o towar
  • JP GROUP: Tarcza zwalniająca, sprzęgło
  • Numer artykułu: 1130150100
  • Nasza cena: 36,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
JP GROUP Tarcza zwalniająca, sprzęgło
Numer artykułu: 1130150100
36,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
LuK 500 0035 10 Łożysko oporowe
Ocen - 5
Informacja o towar
  • Wysokość [mm]: 45,0
  • LuK: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 500 0035 10
  • Nasza cena: 113,49 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
LuK Łożysko oporowe
Numer artykułu: 500 0035 10
113,49 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Czym jest łożysko oporowe sprzęgła?

Łożysko oporowe, często nazywane łożyskiem wyciskowym, to jeden z najważniejszych elementów układu sprzęgłowego. Jego zadaniem jest przeniesienie siły z pedału sprzęgła (poprzez siłownik) na sprężynę talerzową, co umożliwia odłączenie napędu. Znajduje się ono w centralnej części osi sprzęgła. W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła łożysko dociska sprężynę, umożliwiając rozłączenie tarczy sprzęgła i zmianę biegów.

Ze względu na swoją funkcję łożysko oporowe jest bardzo intensywnie eksploatowane. Mimo to, zazwyczaj wytrzymuje cały okres eksploatacji sprzęgła. Niemniej jednak, z czasem może dojść do jego zużycia, które objawia się wyraźnymi objawami.

Czym jest łożysko oporowe sprzęgła?

Najczęstsze objawy uszkodzonego łożyska oporowego

Objawy uszkodzonego łożyska oporowego są dość charakterystyczne:

 
  • Huczenie i terkoczący dźwięk – szczególnie słyszalny przy wciskaniu pedału sprzęgła.
  • Zgrzyty podczas zmiany biegów – pogarszająca się jakość przełączania przełożeń.
  • Skokowa praca pedału sprzęgła – pedał przestaje działać płynnie.
  • Wibracje i nieprzyjemne odgłosy dochodzące z komory silnika.

Te objawy są na tyle charakterystyczne, że trudno je pomylić z innymi uszkodzeniami. Jednak w rzadkich przypadkach mogą przypominać uszkodzenie innych podzespołów, takich jak przewód sprzęgła lub tarczy dociskowej.

Wskazówka: Jeśli zauważysz dźwięki tylko podczas wciskania sprzęgła i ustępują one po jego puszczeniu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyną jest właśnie łożysko wyciskowe.

Jak rozpoznać zużyte łożysko oporowe?

Aby łatwiej ocenić stan techniczny łożyska, poniżej przedstawiamy krótkie porównanie nowego i zużytego łożyska oporowego. Tego typu różnice są zwykle widoczne gołym okiem i mogą być sygnałem, że czas na wymianę. To przydatne zwłaszcza dla osób samodzielnie diagnozujących problemy w aucie lub planujących zakup części nowej części.

Nowe łożysko Zużyte łożysko
Czyste, błyszczące Zmatowione, zabrudzone, z przetarciami
Brak luzów Wyraźne luzy, nierówna praca

Jak rozpoznać zużyte łożysko oporowe?

Zużyte łożysko oporowe sprzęgła – czy można jeździć?

Uszkodzone łożysko może działać jeszcze przez setki, a nawet tysiące kilometrów, jeśli objawy są łagodne. Należy jednak pamiętać, że dalsza jazda może skutkować:

 
  • zniszczeniem tarczy i docisku sprzęgła,
  • trwałym uszkodzeniem skrzyni biegów,
  • nagłą awarią i brakiem możliwości zmiany biegów.

Warto od razu zaplanować wizytę u mechanika – najlepiej razem z wymianą całego sprzęgła, co pozwala zaoszczędzić na kosztach robocizny.

Łożysko oporowe sprzęgła Golf 4 może zacząć dawać objawy już po 150 000 km, choć teoretycznie łożysko powinno wytrzymać dłużej.

ORIGINAL IMPERIUM 41267 Zestaw wysprzęglika, uruchamianie sprzęgła
Ocen - 2
Informacja o towar
  • Masa [g]: 74
  • ORIGINAL IMPERIUM: Zestaw wysprzęglika, uruchamianie sprzęgła
  • Numer artykułu: 41267
  • Nasza cena: 35,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
ORIGINAL IMPERIUM Zestaw wysprzęglika, uruchamianie sprzęgła
Numer artykułu: 41267
35,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SACHS 3151 600 512 Łożysko oporowe
Ocen - 2
Informacja o towar
  • Parametr: KZIS-1
  • SACHS: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 3151 600 512
  • Nasza cena: 222,50 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SACHS Łożysko oporowe
Numer artykułu: 3151 600 512
222,50 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SACHS 3151 600 736 Łożysko oporowe
Ocen - 3
Informacja o towar
  • Parametr: KZIS-1
  • SACHS: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 3151 600 736
  • Nasza cena: 95,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SACHS Łożysko oporowe
Numer artykułu: 3151 600 736
95,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
306994 VALEO 830071 Łożysko oporowe
Informacja o towar
  • Średnica [mm]: 120
  • Wysokość [mm]: 122,4
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 63
  • Rozstaw widełek [mm]: 115,8
  • Ciężar [kg]: 3,05
  • VALEO: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 830071
  • Nasza cena: 647,00 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
VALEO Łożysko oporowe
Numer artykułu: 830071
647,00 zł
Cena zawiera 23% VAT, Darmowa wysyłka
SKF VKC 2523 Łożysko oporowe
Ocen - 20
Informacja o towar
  • SKF: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: VKC 2523
  • Nasza cena: 40,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SKF Łożysko oporowe
Numer artykułu: VKC 2523
40,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego sprzęgła?

Zastanawiasz się, ile dokładnie zapłacisz za wymianę tego podzespołu? Sprawdź poniżej, jak wygląda orientacyjna cena łożyska oporowego oraz pozostałych elementów i robocizny.

Podzespół Szacunkowy koszt
Łożysko oporowe 100–300 zł
Zestaw sprzęgła 400–1200 zł
Robocizna 600–1500 zł

Całkowity koszt wymiany samego łożyska może wynieść nawet 1000–1800 zł, głównie ze względu na pracochłonność operacji. Wymiana wymaga bowiem:

 
  • demontażu skrzyni biegów,
  • często także wyjęcia całego zespołu napędowego.

Najlepiej wymienić łożysko oporowe razem z całym zestawem sprzęgła (tarcza, docisk, łożysko), aby uniknąć podwójnych kosztów.

Ile kosztuje wymiana łożyska oporowego sprzęgła

Dlaczego po wymianie sprzęgła słychać łożysko oporowe?

Jeśli po świeżej wymianie sprzęgła słychać łożysko oporowe, najczęstszą przyczyną jest:

 
  • nieprawidłowy montaż,
  • użycie taniego lub wadliwego zamiennika,
  • brak smarowania elementów ruchomych.

W takim przypadku konieczna jest ponowna kontrola w warsztacie. Warto sprawdzić, czy mechanik użył nowego łożyska – niestety, zdarza się, że pozostawia się zużyty element, gdy „jeszcze działa”.

Jak zapobiegać awarii łożyska oporowego?

Aby maksymalnie wydłużyć żywotność łożyska:

 
  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy (częsty błąd!).
  • Nie zmieniaj biegów agresywnie i z nadmierną siłą.
  • Regularnie kontroluj układ sprzęgła i płyn hydrauliczny (jeśli dotyczy).
  • Unikaj gwałtownego puszczania sprzęgła w czasie ruszania.

Eksperci AUTODOC podkreślają znaczenie płynnej techniki zmiany biegów i unikania jazdy „na półsprzęgle” jako skutecznych metod ochrony łożyska oporowego.

Podsumowanie

Łożysko oporowe sprzęgła to mały, ale kluczowy element układu napędowego. Jego uszkodzenie nie zawsze oznacza koniec jazdy, ale lekceważenie objawów może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii.

Jeśli zauważysz huczenie przy wciskaniu sprzęgła – nie zwlekaj. Skonsultuj się z mechanikiem i zaplanuj ewentualną wymianę. Dla własnego bezpieczeństwa i portfela.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy uszkodzone łożysko oporowe może uszkodzić skrzynię biegów?

Tak, jeśli zużyte łożysko będzie ignorowane, może dojść do uszkodzenia tarczy sprzęgła, docisku, a nawet synchronizatorów w skrzyni biegów, co znacząco podnosi koszt naprawy.

Czy można samodzielnie wymienić łożysko oporowe?

Teoretycznie tak – jeśli masz dostęp do podnośnika, odpowiednich narzędzi i doświadczenia. W praktyce jednak lepiej zlecić to zadanie mechanikowi, ponieważ wymaga ono demontażu skrzyni biegów.

Czy łożysko oporowe zużywa się szybciej w mieście?

Tak, jazda w korkach, częste ruszanie i zmiany biegów powodują znacznie większe obciążenie łożyska, co może skrócić jego żywotność.

Jak sprawdzić, czy łożysko oporowe jest uszkodzone?

Najprostszy sposób: wciśnij pedał sprzęgła na postoju i nasłuchuj dźwięków. Jeśli pojawi się głośne huczenie lub terkot – możliwe, że łożysko wymaga wymiany.

Czy wymienia się samo łożysko, czy cały zestaw sprzęgła?

Najczęściej zaleca się wymianę całego zestawu sprzęgła (łożysko, tarcza, docisk) przy jednej naprawie. Zmniejsza to koszty robocizny i zapewnia lepszą trwałość całego układu.

 

TOP produkty powiązane z tym tematem:

 

AUTODOC Bestsellery: cześci w korzystnej cenie

SACHS 3151 600 740 Łożysko oporowe
Ocen - 9
Informacja o towar
  • Parametr: KZIS-0
  • SACHS: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 3151 600 740
  • Nasza cena: 74,49 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SACHS Łożysko oporowe
Numer artykułu: 3151 600 740
74,49 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
LuK 500 0440 10 Łożysko oporowe
Ocen - 8
Informacja o towar
  • Wysokość [mm]: 22,2
  • LuK: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 500 0440 10
  • Nasza cena: 99,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
LuK Łożysko oporowe
Numer artykułu: 500 0440 10
99,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
LuK 500 0249 11 Łożysko oporowe
Ocen - 7
Informacja o towar
  • uwzględnić informację serwisową
  • LuK: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 500 0249 11
  • Nasza cena: 37,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
LuK Łożysko oporowe
Numer artykułu: 500 0249 11
37,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
100 068 001 TOPRAN 100 068 Pokrywa, łożysko oporowe
Ocen - 4
Informacja o towar
  • Strona zabudowy: na obudowie skrzyni biegów
  • Wysokość [mm]: 10,6
  • Średnica [mm]: 89,7
  • Średnica zabudowy [mm]: 80
  • Materiał: blacha stalowa
  • TOPRAN: Pokrywa, łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 100 068
  • Nasza cena: 9,29 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
TOPRAN Pokrywa, łożysko oporowe
Numer artykułu: 100 068
9,29 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
LuK 500 1490 10 Łożysko oporowe
Ocen - 6
Informacja o towar
  • LuK: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 500 1490 10
  • Nasza cena: 83,49 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
LuK Łożysko oporowe
Numer artykułu: 500 1490 10
83,49 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
LuK 500 1185 10 Łożysko oporowe z tuleją prowadzącą
Ocen - 3
Informacja o towar
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z tuleją prowadzącą
  • LuK: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 500 1185 10
  • Nasza cena: 67,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
LuK Łożysko oporowe z tuleją prowadzącą
Numer artykułu: 500 1185 10
67,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SACHS 3151 600 703 Łożysko oporowe
Informacja o towar
  • Parametr: KZIS-0
  • SACHS: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 3151 600 703
  • Nasza cena: 71,99 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SACHS Łożysko oporowe
Numer artykułu: 3151 600 703
71,99 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
BLUE PRINT ADB113305 Łożysko oporowe z dźwignią wysprzęglika
Ocen - 5
Informacja o towar
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z dźwignią wysprzęglika
  • uwzględnić informację serwisową
  • BLUE PRINT: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: ADB113305
  • Nasza cena: 250,50 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
BLUE PRINT Łożysko oporowe z dźwignią wysprzęglika
Numer artykułu: ADB113305
250,50 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SACHS 3189 000 245 Łożysko oporowe z tuleją prowadzącą, z dźwignią wysprzęglika
Ocen - 6
Informacja o towar
  • Parametr: MKB-00
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z tuleją prowadzącą, z dźwignią wysprzęglika
  • SACHS: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 3189 000 245
  • Nasza cena: 141,49 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SACHS Łożysko oporowe z tuleją prowadzącą, z dźwignią wysprzęglika
Numer artykułu: 3189 000 245
141,49 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy
SACHS 3151 276 501 Łożysko oporowe
Ocen - 3
Informacja o towar
  • Parametr: KZAS-0
  • SACHS: Łożysko oporowe
  • Numer artykułu: 3151 276 501
  • Nasza cena: 73,49 zł
  • Stan: nowy
Szczegóły
SACHS Łożysko oporowe
Numer artykułu: 3151 276 501
73,49 zł
Cena zawiera 23% VAT, nie obejmuje kosztów dostawy

Alexandru Lazariuc

Zamiłowanie Alexandru do samochodów zaczęło się w wieku 10 lat, gdy pomógł ojcu przemalować Golfa 1. To jeden z pierwszych ekspertów od doboru części w AUTODOC. Złożone pytania o elementach optycznych, częściach nadwozia, podwozia, układzie chłodzenia, silniku i układzie wydechowym są dla niego pestką. Poza pracą studiuje inżynierię mechaniczną, naprawia samochody i dzieli się swoimi doświadczeniami z innymi entuzjastami motoryzacji.

Linkedin

Popularne posty

Zapisz się się do naszych newsletterów

Aby otrzymywać nasze najnowsze wiadomości i porady prosimy o podanie swojego adres e-mail: