Spis treści
Maglownica: objawy uszkodzenia, regeneracja i koszty wymiany
Czy Twoje auto zachowuje się inaczej podczas skręcania? Czujesz luz na kierownicy albo słyszysz stuki, których wcześniej nie było? To mogą być pierwsze objawy uszkodzonej maglownicy. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest maglownica, jakie symptomy świadczą o jej awarii, jak przebiega naprawa i ile to kosztuje. Podpowiemy również, kiedy warto zdecydować się na regenerację, a kiedy lepiej wymienić podzespół na nowy. Jeśli zależy Ci na bezpiecznej i komfortowej jeździe, koniecznie przeczytaj ten poradnik!
Czym jest maglownica?
Przekładnia kierownicza w samochodzie, zwana również maglownicą, jest odpowiedzialna za przekazywanie ruchów kierownicy na koła pojazdu. W przypadku jej uszkodzenia mogą pojawić się różne problemy z prowadzeniem, takie jak:
- trudności w skręcaniu,
- niestabilność pojazdu na zakrętach,
- drgania kierownicy,
- dziwne odgłosy,
- nierówności odczuwalne na kierownicy.
Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze, należy jak najszybciej udać się do mechanika samochodowego i naprawić usterkę. Przyczyny uszkodzenia maglownicy mogą być różne, takie jak zużycie, starzenie się materiałów, brak smarowania lub uszkodzenia mechaniczne. Zaleca się regularne przeglądy układu kierowniczego.
Jak działa przekładnia kierownicza zwana maglownicą?
Kierownica jest połączona z kolumną kierowniczą, a ta przechodzi w wał kierowniczy. Na końcu wału znajduje się zębnik, który przylega do listwy zębatej będącej częścią maglownicy. Obrót kierownicy powoduje obrót zębnika, a ten wprawia listwę w ruch w lewo lub w prawo. Listwa zębata zmieniając swoje położenie, porusza drążkami kierowniczymi, które skręcają koła.

W układzie kierowniczym jest również wiele innych elementów i czujników, takich jak czujnik kąta skrętu kierownicy, które wpływają na działanie całego układu.
Objawy uszkodzonej maglownicy
Maglownica powinna działać bezawaryjnie przez co najmniej 10 lat lub 200 000 kilometrów. Jednak warunki drogowe często skracają jej żywotność. Objawy uszkodzenia mogą obejmować:
- stuki podczas skręcania lub jazdy na wprost,
- luz na kierownicy,
- drgania kierownicy,
- wycieki płynu ze wspomagania kierownicy,
- hałasy lub opór przy obracaniu kierownicą.
Warto również wiedzieć, że pompa wspomagania kierownicy może być źródłem wycieku, co bywa mylnie interpretowane jako problem z maglownicą. W razie wątpliwości należy skonsultować się z mechanikiem.
ERA Benelux Maglownica
mechaniczne, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony
TRW Maglownica
mechaniczne, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony, TRW
GT-BERGMANN Maglownica
mechaniczne, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony, z zazębieniem, M12x1,5
DRI Maglownica
mechaniczne, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony, z chłodnicą AGR, 1076 [mm]
JP GROUP Maglownica
mechaniczne, dla pojazdów bez wspomagania układu kierowniczego, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony
Czy warto regenerować przekładnię kierowniczą, czy lepiej wymienić ją na nową?
To zależy od stopnia uszkodzenia podzespołu. Sama maglownica jest dość droga, dlatego regeneracja bywa bardziej opłacalna. Regeneracja polega na wymianie zużytych elementów, uszczelnień i uzupełnieniu smarów. Trwałość takiej naprawy zależy od jakości wykonania i części. Mechanicy AUTODOC zalecają zawsze przeprowadzić test szczelności układu po regeneracji maglownicy, aby mieć pewność, że nie wystąpią późniejsze wycieki płynu wspomagania.

Jednak nie zawsze jest to rozwiązanie trwałe. W przypadku poważniejszych uszkodzeń lepszym wyborem może być zakup nowej maglownicy.
Wymianą powinna zająć się wyspecjalizowana stacja obsługi, która ustawi także zbieżność kół po ingerencji w układ kierowniczy. W niektórych modelach pojazdów wymaga to również demontażu akumulatora. Do demontażu mogą być potrzebne specjalne klucze.
Ustawienie naciągnięcia i momentu pracy maglownicy to regulacja, którą w niektórych przypadkach można wykonać samodzielnie. Wymagane są jednak kanał lub podnośnik samochodowy, odpowiednie oświetlenie oraz dostęp do śrub regulacyjnych. Przed rozpoczęciem warto zdemontować sąsiadujące elementy, aby ich nie uszkodzić.
Ile kosztuje wymiana maglownicy?
Koszt zależy od rodzaju pojazdu oraz zakresu naprawy. Przykładowo:
| Rodzaj usługi | Koszt |
|---|---|
| Regeneracja maglownicy | 400 – 900 zł |
| Nowa maglownica | 800 (w przypadku aut osobowych) – 3000 zł (auta premium lub SUV-y) |
| Koszt wymiany w warsztacie | 300 – 700 zł |
| Ustawienie zbieżności kół (geometria) | 100 – 200 zł |
Podczas naprawy warto poprosić mechanika o sprawdzenie całego układu kierowniczego – w tym drążków, końcówek i pompy wspomagania. Skoro samochód jest już rozebrany, może to pomóc zaoszczędzić na przyszłych kosztach robocizny.
Dodatkowe wskazówki:
- Regularne kontrole układu kierowniczego (najlepiej co 10–15 tys. km).
- Omijanie dziur i nierówności – ogranicza przeciążenia maglownicy.
- Używanie odpowiedniego płynu wspomagania zgodnie z zaleceniami producenta.
ERA Benelux Maglownica
elektryczny, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony
NTY Maglownica
mechaniczne
JPN Maglownica
manualny
KAMOKA Maglownica
elektryczny, mechaniczne, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony, M12x1
ERA Benelux Maglownica
mechaniczne, elektryczny, dla pojazdu z kierownicą z lewej strony
Podsumowanie
Maglownica to jeden z kluczowych elementów układu kierowniczego, odpowiedzialny za precyzyjne prowadzenie samochodu. Jej prawidłowe działanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wczesne rozpoznanie objawów awarii, takich jak stuki, luz na kierownicy czy wycieki, pozwala uniknąć poważniejszych usterek. W zależności od skali uszkodzeń można zdecydować się na regenerację lub wymianę maglownicy, pamiętając o regularnym serwisowaniu i przeglądach.
FAQ – najczęstsze pytania kierowców
Czy można jeździć z uszkodzoną maglownicą?
Nie zaleca się jazdy z uszkodzoną maglownicą. Może to prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i stwarzać poważne zagrożenie na drodze.
Jak długo trwa wymiana maglownicy?
W zależności od modelu auta i doświadczenia mechanika, wymiana może zająć od 2 do 6 godzin.
Czy każdą maglownicę da się zregenerować?
Nie. Regeneracja możliwa jest tylko wtedy, gdy uszkodzenia nie są zbyt poważne. W przypadku pęknięcia korpusu lub znacznego zużycia listwy zębatej konieczna będzie wymiana.
Czy objawy uszkodzonej maglownicy mogą być mylące?
Tak. Podobne objawy mogą dawać inne elementy układu kierowniczego – np. końcówki drążków czy pompa wspomagania. Dlatego diagnozę warto powierzyć fachowcowi.
Czy trzeba ustawiać zbieżność po wymianie maglownicy?
Tak, każda ingerencja w układ kierowniczy wymaga ponownego ustawienia geometrii kół.
TOP produkty powiązane z tym tematem: