Spis treści
Poduszka amortyzatora: objawy, usterki i wymiana
Za prawidłową pracę układu jezdnego odpowiada wiele elementów, które mogą ulec uszkodzeniu. Poduszka amortyzatora jest jednym z kluczowych komponentów wpływających na komfortową i bezpieczną jazdę, a także zachowanie parametrów jezdnych. Dowiedz się, czym jest poduszka amortyzatora samochodu, a także czy jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora jest możliwa. Sprawdź także, czy jej wymiana będzie kosztowna i czy sama naprawa może okazać się problematyczna, a także, jak rozpoznać, że to właśnie tego elementu dotyczy problem.
Czym jest poduszka amortyzatora?
Amortyzatory i całe zawieszenie często są z góry obwiniane za problemy z parametrami jezdnymi. Nie zawsze jednak to właśnie one są za to odpowiedzialne. Oddzielnym elementem całego układu jest poduszka amortyzatora, której prawidłowa praca jest kluczowa dla zachowania komfortu jazdy. Jest jeden z wielu elementów całego zawieszenia. Mocowanie amortyzatora ma proste zadanie – ma tłumić drgania przenoszone z drogi na całą karoserię auta i elementy zawieszenia. Powstające podczas jazdy drgania są na tyle intensywne, że gdyby nie ten prosty element, jazda pojazdem byłaby bardzo niekomfortowa, a np. podczas hamowania byłyby odczuwalne mocne drgania całego pojazdu. Poduszka łożyska amortyzatora pozwala zachować płynność i komfort jazdy, a sam przednie lub tylni amortyzator samochodowy jest oddzielnym elementem.
FEBI BILSTEIN Zestaw naprawczy, mocowanie amortyzatora
Oś przednia, z łożyskiem kulkowym, z materiałem mocującym, z nakrętką
KYB Zestaw naprawczy, mocowanie amortyzatora
Oś przednia, Suspension Mounting Kit
KYB Mocowanie amortyzatora teleskopowego
Oś tylna, Suspension Mounting Kit
VAICO Mocowanie amortyzatora teleskopowego
Oś przednia, na górze
TOPRAN Mocowanie amortyzatora teleskopowego
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
Poduszka amortyzatora – objawy
Podstawowym pytaniem pozostaje, czy poduszka amortyzatora objawy daje podczas dynamicznej jazdy i skręcania, czy wcześniej. W praktyce często trudno zauważyć uszkodzenie tego elementu. Są one bardzo zróżnicowane i łatwo je pomylić z objawami uszkodzenia innych elementów. Zazwyczaj dotyczy to różnych komponentów zawieszenia. Uszkodzona poduszka amortyzatora generuje drgania przenoszone na nadwozie. Mogą to być na tyle delikatne wibracje, że będzie to praktycznie nieodczuwalne. Z czasem problem może się jednak pogłębiać. Jednocześnie może temu towarzyszyć charakterystyczny stukot, wydobywający się spod kół. Poduszka amortyzatora będzie najgłośniejsza przy jeździe po nierównościach. Niestety laik samodzielnie praktycznie nie ma szans przeprowadzić takiej diagnozy tylko na podstawie odgłosów wydobywających się z zawieszenia, gdyż taki stukot można pomylić z objawami awarii innych elementów.
Bardziej charakterystyczne będą drgania kierownicy, a nawet niewielki luz na kołach. Jeśli poduszka amortyzatora objawy tego typu daje jednocześnie, będzie można się domyślić, że chodzi o właśnie ten element.
Górne mocowanie amortyzatora, a parametry jezdne
Górne mocowanie amortyzatora zdecydowanie zmienia parametry jezdne pojazdu. Na początku odczuwalne jest ściąganie auta na bok szczególnie przy dynamicznym przyspieszaniu. Podobny efekt powinien też być widoczny przy hamowaniu. Tego typu objawy są bardzo charakterystyczne, więc trudno je pomylić, choć mogą też wynikać z problemów z innymi częściami, więc mimo wszystko lepiej skonsultować to z mechanikiem. Górne mocowanie amortyzatora objawy może dawać także podczas skręcania. Kierowcy trudniej będzie o zachowanie płynności jazdy, a auto stanie się o wiele mniej komfortowe w prowadzeniu. Charakterystyczne odczucia to pogorszona płynność i synchronizacja pomiędzy ruchami kierownicy, a skręcaniem samochodu. Mocowanie amortyzatora tylnego Audi A4 B5, a także innych aut mogą dawać tak niewielkie objawy, że będą one niezauważalne.
TOPRAN Zestaw naprawczy, mocowanie amortyzatora
Oś przednia
FEBI BILSTEIN Zestaw naprawczy, mocowanie amortyzatora
Oś przednia, z łożyskiem kulkowym, z materiałem mocującym
KYB Zestaw naprawczy, mocowanie amortyzatora
Oś przednia, Suspension Mounting Kit
FEBI BILSTEIN Zestaw naprawczy, mocowanie amortyzatora
Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, z łożyskiem kulkowym
BILSTEIN Mocowanie amortyzatora teleskopowego
Oś przednia, z łożyskiem kulkowym
Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora
Sama jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora nie musi być bardzo niekomfortowa. Z czasem jednak problematyczne objawy będą się pogłębiać, więc warto będzie odwiedzić warsztat samochodowy. Jeśli górne mocowanie amortyzatora nie daje bardzo intensywnych objawów, można nieco poczekać i naprawić ten element przy okazji poważniejszych napraw lub remontu zawieszenia. Zazwyczaj poduszka amortyzatora nie powinna sprawiać kłopotów szybciej, niż po przejechaniu 80-90 tyś. km. Może ona jednak ulec szybszemu uszkodzeniu na przykład ze względu na dynamiczny charakter jazdy. Poduszka łożyska amortyzatora będzie ulegała szybszemu wyeksploatowaniu między innymi, gdy szybko się przyspiesza i bardzo dynamicznie hamuje.
Poduszka amortyzatora – wymiana
Sama cena poduszki amortyzatora nie jest wysoka. Wynosi ona od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, jednak trzeba też brać pod uwagę koszty naprawy. Sama naprawa nie będzie bardzo problematyczna, gdyż poduszka amortyzatora jest prosta w wymianie. Wszystkie elementy są dość łatwo dostępne. Chcąc się dowiedzieć, jak sprawdzić poduszkę amortyzatora, warto skorzystać z pomocy fachowca, gdyż zorientowanie się samodzielnie, czy to ten element jest uszkodzony, może być problematyczne.
TOP produkty powiazane z tym tematem: