Spis treści
Zasada działania i budowa samochodu elektrycznego
Do niedawna postrzegano je jako odległą przyszłość przemysłu motoryzacyjnego. Jednak teraz na drogach można spotkać coraz więcej samochodów elektrycznych. Rozwój technologii w tej branży przyspieszył znacznie w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Firmy motoryzacyjne śmiało stawiają na samochody całkowicie elektryczne, a infrastruktura drogowa w coraz większym stopniu dostosowuje się do potrzeb ładowania silników elektrycznych. Coraz większa popularność tego typu pojazdów wynika także z potrzeby ochrony środowiska naturalnego i redukcji emisji spalin, przy czym elementy karoserii do samochodu pozostają wizualnie bardzo zbliżone do tych znanych z aut spalinowych.
Jak działa samochód elektryczny?
Głównym źródłem napędu samochodu elektrycznego jest energia elektryczna. Zamiast silnika spalinowego mamy jeden lub więcej silników elektrycznych, sterownik i akumulator. Cały system jest prostszy, cichszy i mniej awaryjny.
Zmagazynowana w akumulatorze energia elektryczna jest przesyłana do silnika, który napędza koła. Moment obrotowy dostępny jest od prędkości zerowej, co daje uczucie natychmiastowego przyspieszenia.
Podczas jazdy nie słychać niemal żadnego hałasu. Większość aut ma tylko jeden bieg – nie są potrzebne skrzynie biegów, sprzęgła ani turbosprężarki. Mniejsze tarcie i brak potrzeby chłodzenia silnika przekładają się na większą trwałość i niższe koszty eksploatacji.
Co ważne, energia kinetyczna odzyskiwana podczas hamowania (rekuperacja) może być ponownie użyta do zasilania pojazdu – to rozwiązanie znane z Formuły 1 jako system KERS.

Czy samochód elektryczny jest bezpieczny?
Jak najbardziej. Pojazdy elektryczne posiadają sztywną, nowoczesną konstrukcję i starannie rozmieszczone podzespoły. Nie ma w nich dużego silnika spalinowego, który w razie kolizji mógłby przemieścić się do kabiny. Brak paliwa i olejów, np. oleju silnikowego, minimalizuje ryzyko pożaru.
Ładowanie pojazdu elektrycznego jest bezpieczne, nawet podczas opadów deszczu, mrozów czy wysokich temperatur. Obecne systemy zabezpieczające eliminują ryzyko porażenia prądem.
⚡️Ciekawostka: Modele takie jak Tesla Model Y, BMW i4 czy Hyundai IONIQ 5 uzyskały najwyższe noty w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Budowa samochodu elektrycznego – rodzaje napędów elektrycznych
Istnieją różne konfiguracje napędów elektrycznych:
Napęd z wieloma silnikami
Silniki elektryczne mogą być montowane osobno na każde koło lub oś. Takie rozwiązanie zapewnia:
- lepszą przyczepność,
- bezpośrednie przekazanie mocy,
- uproszczoną konstrukcję AWD,
- możliwość precyzyjnego sterowania momentem obrotowym.
Minusem są wyższe koszty i masa nieresorowana przy silnikach montowanych w kołach.
Napęd z jednym silnikiem
Bardziej klasyczne rozwiązanie – moment obrotowy trafia do przekładni redukcyjnej, a następnie do dyferencjału i osi napędowej. Taki układ jest prostszy i tańszy w produkcji, ale mniej dynamiczny.
OSRAM Kabel do ładowania
Mode 3, Obciążenie sprzęgu typ 2, Wtyczka ładująca typ 2, 16A, 3.6kW, 5m, Fazy 1, 240V, IP65
VEMO Stacja ładowania
230V 16A, Mode 2, IP66
BLAUPUNKT Kabel do ładowania
IP 44
HARTING Kabel do ładowania
Wtyczka ładująca typ 2, 32A, 2.5m, Fazy 3, IP44
AKYGA Naścienne stacje ładowania
0.75 m, 11 kW, Wtyczka ładująca typ 2, Fazy 3, IP54, biały
Rodzaje akumulatorów i ładowanie
Najczęściej stosowane są akumulatory litowo-jonowe, ale rozwijane są także technologie:
- litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP),
- stałoelektrolitowe (solid-state),
- grafenowe.
Samochody elektryczne można ładować:
- z domowego gniazdka (wolno),
- z wallbox’a (szybciej),
- na stacjach szybkiego ładowania (DC, nawet 80% w 30 minut).
W Polsce rozwijana jest sieć stacji ładowania, takich jak GreenWay, Orlen Charge, EV+, Ionity.

Zalety i wady samochodów elektrycznych
Zalety:
- Zero emisji spalin i cicha praca.
- Niskie koszty eksploatacji – energia tańsza niż paliwo.
- Niskie drgania i natychmiastowy moment obrotowy.
- Mniej awaryjnych podzespołów (brak takich elementów jak świece zapłonowe czy filtr powietrza).
- Rekuperacja energii podczas hamowania.
- Korzyści miejskie: darmowe parkowanie, buspasy.
- Rządowe dotacje na zakup (np. program „Mój Elektryk”).
Wady:
- Wysoka cena zakupu (częściowo równoważona przez niskie koszty użytkowania).
- Czas ładowania zależny od źródła (od 30 min do 8 godzin).
- Niższy zasięg w zimie (przez ogrzewanie i klimatyzację).
- Krótszy zasięg w tańszych modelach (choć topowe modele jak Tesla Model S czy Mercedes EQS oferują ponad 500–600 km).
Według ekspertów AUTODOC kluczową zaletą aut elektrycznych jest nie tylko ich zeroemisyjność, lecz także niższe koszty serwisowania wynikające z prostszej konstrukcji układów napędowych.
BLAUPUNKT Kabel do ładowania
Fazy 3, IP 44
FEBI BILSTEIN Kabel do ładowania
Obciążenie sprzęgu typ 2, 32A, 5m, Fazy 2, 66
KAVO PARTS Kabel do ładowania
Mode 3, Wtyczka ładująca typ 2, Obciążenie sprzęgu typ 2, 16A, 3,7kW, Fazy 1, 250V, IP55
HELLA Kabel do ładowania
3, Wtyczka ładująca typ 2, 3,7kW, Fazy 1, IP67
MAHLE Kabel do ładowania
Mode 3, 32A, 22kW, Fazy 3, 480V, IP 55
Jeśli interesuje Cię, które elektryki mają największy zasięg, przygotowaliśmy ranking samochodów elektrycznych o największym zasięgu dla dalszej lektury.
Ekologia i recykling
Pojazdy elektryczne ograniczają emisję gazów cieplarnianych, szczególnie gdy energia pochodzi z OZE. Problematyczny może być natomiast recykling akumulatorów – obecnie powstają zakłady specjalizujące się w odzyskiwaniu litu, niklu i kobaltu.

Podsumowanie
Samochody elektryczne stają się realną alternatywą dla aut spalinowych. Oferują niższe koszty użytkowania, są bardziej ekologiczne i dostosowane do realiów miejskich. Choć posiadają pewne ograniczenia, rozwój technologii akumulatorów i infrastruktury ładowania z roku na rok je minimalizuje.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy samochód elektryczny można ładować w deszczu?
Tak – systemy są zabezpieczone i odporne na warunki atmosferyczne.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
W domu – ok. 30–50 zł za 100–300 km. Na stacjach – od 1,5 do 3 zł/kWh.
Jaki samochód elektryczny ma największy zasięg?
Tesla Model S Plaid, Mercedes EQS – nawet powyżej 600 km.
TOP produkty powiązane z tym tematem: